Saturday, 19 March 2016

PERBAHASAN MENJUNJUNG TITAH SERI PADUKA BAGINDA YANG DIPERTUAN AGONG 2016


UCAPAN PERBAHASAN
YANG BERHORMAT SEKIJANG, YB ANUAR ABD MANAP
PERBAHASAN MENJUNJUNG TITAH
SERI PADUKA BAGINDA YANG DIPERTUAN AGONG
2016


Pendahuluan
Bismillahirrahmannirrahim, Assalammualaikum Wbkth
Terima kasih Tuan Yang Dipertua kerana memberi saya peluang untuk turut sama berbahas menjunjung titah Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agung bagi penggal keempat Parlimen ketiga belas ini.

Titah Seri Paduka Baginda jelas menyentuh pelbagai isu dengan menyatakan perkara dari setiap perspektif kehidupan rakyat sehinggalah perkara-perkara berkaitan polisi kerajaan termasuklah kejayaan dan pengiktirafan yang diperoleh negara di peringkat antarabangsa.


Tuan Yang Dipertua,
Tahun 2015 telah menjadi suatu lipatan sejarah yang memberi kita seribu satu pengajaran. Ketidak tentuan ekonomi global sehingga menyebabkan pasaran tidak menetu kedudukan mata wang negara sememangnya menjadi cabaran yang besar buat kepimpinan negara. Namun begitu, berkat doa seluruh rakyat dan kebijaksanaan kepimpinan negara yang dipilih secara sah dan demokrasi ini membolehkan kita menghadap tekanan ini dengan terurus dan terkawal. Buktinya, ekonomi Malaysia masih mencatatkan pertumbuhan yang kukuh selepas merekodkan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) sebanyak lima peratus tahun lalu walaupun negara menghadapi persekitaran ekonomi global yang mencabar.

Selain itu juga, pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) walaupun dilihat sebagai keputusan tidak popular yang diambil kerajaan, jelas ia akhirnya menjadi keputusan yang baik untuk dilaksanakan serta dilihat sebagai suatu keperluan buat negara selepas pendapatan negara terjejas teruk akibat daripada kejatuhan harga minyak dunia yang sebelum ini menjadi penjana utama ekonomi negara, namun kini ia menyumbang kira-kira hanya 10 peratus keseluruhan hasil negara pada tahun lalu.

Walaupun pelbagai tohmahan serta persepsi negatif cuba diwujudkan oleh beberapa pihak, namun akhirnya rekod pertumbuhan ekonomi negara ini dilihat ramai pakar ekonomi seperti yang dimaklumkan oleh ASEAN HSBC Global Research dan ForexTime Limited (FXTM) sebagai sesuatu yang kukuh dan menunjukkan Malaysia masih mampu berdaya saing walaupun menghadapi ancaman getir ketidak tentuan pasaran global.

Kos Sara Hidup

Tuan Yang Dipertua,
Walaupun begitu, suka atau tidak kerajaan juga harus akui ketidak tentuan ekonomi terutamanya kedudukan Ringgit yang merudum sepanjang tahun lalu serta keperluan kerajaan yang terpaksa untuk melaksanakan beberapa dasar yang telah sedikit sebanyak menjejaskan ekonomi serta perbelanjaan seharian rakyat. Peningkatan inflasi serta kenaikan indeks harga barangan yang bertambah sebanyak 2.1% pada tahun 2015 seperti yang dinyatakan Jabatan Perangkaan Malaysia sememangnya memberi signal jelas bahawa bebanan yang lebih perlu ditanggung oleh rakyat setiap bulan. Justeru, beberapa langkah proaktif perlulah diambil bagi membuang jauh kegusaran hati nurani rakyat seterusnya memastikan bebanan kenaikan ini mampu ditanggung rakyat.

Saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih dan penghargaan saya kepada pihak kerajaan di atas keputusan bagi memberi kenaikan satu tangga gaji bagi 1.4 juta penjawat awam bermula separuh kedua tahun ini atau pada 1 Julai 2016. Sudah tentu ianya adalah suatu keputusan tepat dan memberi sedikit kelegaan kepada kakitangan awam memandangkan ianya bakal membantu golongan ini dalam menghadapi tekanan beban kenaikan kos kehidupan.

Namun begitu, selain daripada kenaikan gaji ini, saya merasakan terdapat keperluan mendesak bagi kerajaan untuk turut sama menilai semula jumlah Bantuan Sara Hidup atau COLA yang diberikan kepada kakitangan awam memandangkan berlakunya peningkatan dalam perbelanjaan seharian mereka ini. Buat masa ini, COLA ini dibayar dengan jumlah berbeza-beza mengikut pecahan kepada tiga kumpulan yang bersandarkan kepada kawasan tempat kerja atau institusi pengajian bagi kakitangan yang diluluskan cuti belajar atau mengikuti kursus jangka panjang dalam negara.

Memandangkan kenaikan kos sara hidup ini bukan sahaja berlaku di bandar-bandar besar malah turut sama tempiasnya berlaku di kawasan bandar lain selain daripada jurang perbezaan kos sara hidup yang semakin kecil antara bandar besar dan bandar-bandar kecil lain, saya ingin mencadangkan agar jumlah bantuan COLA ini diselaraskan dengan jumlah yang sama tanpa perlu lagi dibahagikan mengikut perbezaan kawasan.

Seperti yang saya sebutkan tadi, jurang perbezaan kos sara hidup rakyat antara di dalam bandar besar dan bandar kecil mahupun di luar bandar sekalipun adalah semakin mengecil malah ada juga di sesetangah kawasan, kos hidup di luar bandar adalah lebih tinggi berbanding di dalam bandar, bermakna kos kehidupan seharian mereka dilihat adalah setara ketika ini. Justeru, jika di bandar besar kakitangan awam ini mendapat RM300 maka adalah suatu keperluan juga di bandar-bandar lain turut mendapat jumlah yang sama.

Selain itu, mekanisme pemberian COLA ini mungkin juga perlu dikaji kaedah pelaksanaannya. Kita boleh mengambil contoh di negara-negara maju lain seperti di Amerika Syarikat yang mana COLA ini dibuat penyelarasan baru berdasarkan indeks pengguna setiap tahun. Memandangkan kadar inflasi dijangka meningkat dalam tempoh beberapa tahun akan datang, saya merasakan langkah ini adalah sesuatu yang proaktif bagi mewujudkan keseimbangan pendapatan dan perbelanjaan keluarga kakitangan awam yang ada di negara ini.

Selain daripada itu, kerajaan juga perlu memberi galakan kepada majikan-majikan swasta untuk turut sama memperkenalkan skim COLA ini kepada pekerja mereka. Insentif cukai adalah langkah sesuai yang boleh diambil kerajaan sebagai suatu bentuk galakan kepada majikan swasta yang turut melaksanakan pemberian COLA kepada pekerja mereka memandangkan tambahan pendapatan melalui COLA ini bakal meningkatkan perbelanjaan dalam negara melalui permintaan domestik yang secara tidak langsung menjana pertumbuhan negara dalam jangka masa panjang.

Namun begitu, jika ianya menjadi kenyataan haruslah ditekankan bahawa pemberian COLA kepada pekerja swasta ini adalah terhad kepada rakyat Malaysia sahaja. Ini bermakna hanya syarikat swasta yang mengambil pekerja tempatan sahaja layak untuk mendapat insentif cukai ini dan perkara ini secara tidak langsung bakal menjadi pemangkin kepada syarikat swasta untuk memperkasakan penggunaan tenaga tempatan dalam operasi syarikat mereka seterusnya mengurangkan kebergantungan mereka kepada pekerja asing. Bagi saya ini adalah win-win situation dengan izin. Ambil pekerja tempatan, beri COLA dan anda layak mendapat insentif cukai.

Tidak mengapalah jika hasil kerajaan sedikit terjejas kerana pemberian insentif cukai ini kerana rakyat akhirnya menjadi lebih gembira, penggunaan tenaga tempatan bertambah manakala aliran wang ke luar negara pula dapat dikurangkan. Dalam jangka masa panjang, ianya memberi kesan positif kepada masa depan negara.







Pendidikan

Tuan Yang Dipertua,
Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) merupakan suatu titik tolak penting dalam sistem pendidikan Malaysia dalam memastikan kualiti pendidikan negara ini mampu mencapai standard yang bertaraf dunia. Kita harus akui bidang pendidikan kita masih mempunyai banyak ruang dan peluang yang harus diperbaik dan diterokai. Perspektif sebilangan pelajar dan ibu bapa bahawa ‘A’ adalah segalanya haruslah diubah sebaliknya melahirkan lebih ramai pelajar street smart haruslah menjadi keutamaan dan sasaran sistem pendidikan negara dalam menyediakan asset masa hadapan negara yang bukan sahaja berkualiti malah mampu membawa impak besar dalam pembangunan negara pada masa hadapan.

Selain daripada itu, pihak Kementerian Pendidikan harus mempergiat dalam mempromosikan Tingkatan 6 sebagai pilihan utama pelajar dalam melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi. Prospek serta peluang yang wujud melalui Tingkatan 6 haruslah diterangkan kepada bukan sahaja pelajar malah ibu bapa kerana masih ramai beranggapan bahawa Tingkatan 6 adalah pilihan terakhir jika tidak dapat menyambung pelajaran ke peringkat universiti.

Ibu bapa dan pelajar harus mendapat penjelasan lanjut serta pendedahan yang sewajarnya kerana melalui Tingkatan 6 ini, ia sebenarnya adalah fast-track untuk melanjutkan pelajaran ke peingkat ijazah memandangkan tempoh pengajian di peringkat ini hanya mengambil masa kurang dari 2 tahun berbanding di peringkat diploma yang mengambil masa sekurang-kurangnya 3 tahun.

Tingkatan 6 juga sebenarnya jauh lebih mnjimatkan berbanding peringkat diploma di universiti lebih-lebih lagi di universiti swasta yang memakan belanja yang boleh mencecah puluhan ribu dan kebanyakan pelajar terpaksa membuat pinjaman pelajaran melalui PTPTN. Ini secara tidak langsung menyebabkan ramai golongan muda terpaksa menanggung beban hutang pada usia yang muda.

Selain daripada itu, Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM) ini juga adalah setaraf O level yang diperakui di universiti-universiti seluruh dunia apabila seseorang pelajar itu hendak menyambung pelajaran. Ini juga adalah kelebihan STPM ini berbanding sijil Diploma yang tidak semua bidang diperakui dan diterima di seluruh dunia. Sijil STPM ini juga sah digunakan untuk untuk permohonan melanjutkan pelajaran untuk tempoh masa tidak terhad berbanding sijil matrikulasi yang hanya sah bagi tempoh masa 2 tahun selepas tamat pelajaran.

Sijil STPM ini juga boleh digunakan untuk membuat permohonan kerja sebagai sijil akademik tertinggi seseorang jika tidak mempunyai ijazah dan untuk rekod peluang untuk mendapat pekerjaan terutamanya sebagai kakitangan awam adalah lebih cerah berbanding sijil diploma itu sendiri.

Tuan Yang Dipertua,
Saya ingin menyentuh tentang Technical and Vocasional Education Tertiary (TVET). Saya berharap jawapan yang jelas serta lanjut dapat diperincikan mengenai isu yang saya bawakan ini.

Seperti yang diketahui, kewujudan Kolej Vokasional (KV) yang menawarkan Diploma Vokasional Malaysia (DVM) merupakan langkah murni yang diambil kerajaan bagi memastikan golongan yang meminati bidang teknikal melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tinggi sehingga menjadi sumber tenaga mahir.

Namun begitu, apa yang menjadi permasalahan adalah apabila graduan KV ini memohon pekerjaan. Ramai daripada mereka ini tidak mendapat pekerjaan kerana mereka ini tidak mempunyai sijil SPM yang seperti diketahui adalah sijil asas yang dilihat majikan untuk mengambil pekerja. Walaupun diakui Diploma Vokasional Malaysia atau DVM ini diperakui oleh Malaysian Qualification Agency (MQA) namun masih ramai lagi majikan yang tidak mengetahui status DVM ini dan ada daripada mereka ini tidak pun mengetahui kewujudan DVM ini.

Persoalan saya, sejauhmanakah perbincangan antara pihak kementerian dan industri bagi menerangkan kepada mereka standard serta pengiktirafan yang ada pada pemegang DVM supaya pihak industri dan majikan ini maklum serta sedar bahawasanya DVM ini adalah sijil yang diperakui kerajaan.

Selain dari permasalahan ini, terdapat juga beberapa isu lain yang mana lepasan TVET ini sukar untuk menyambung pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi. Dan isu ini timbul disebabkan terdapat pertindihan sistem akreditasi yang mana buat masa sekarang akreditasi terhadap TVET dijalankan oleh dua kementerian berbeza iaitu Kementerian Sumber Manusia dan Kementerian Pendidikan. Justeru itu, saya memohon agar proses penyelarasan sistem akreditasi tunggal bagi TVET ini dijalankan secepat mungkin seperti yang telah dicadangkan di dalam RMK-11 yang lalu. Ini adalah penting bagi memastikan sistem penyampaian program TVET dapat diperkasakan seterusnya sasaran negara dalam melahirkan 50 peratus pekerja mahir pelbagai bidang dapat dicapai menjelang 2020.



Getah

Tuan Yang Dipertua,
Fenomena lembab harga getah masih lagi meresahkan sebilangan besar pemain industri getah ini baik secara kecil-kecilan mahupun syarikat besar. Pastinya yang terjejas teruk melalui fenomena ini adalah pekebun kecil yang kehidupan seharian mereka bergantung kepada hasil harian. Sebagai sebahagian usaha membela nasib golongan ini, kerajaan telah pun mengaktifkan insentif pengeluaran getah bagi mengurangkan impak pendapatan yang berkurangan akibat daripada kejatuhan harga getah.

Ini adalah sesuatu yang sangat dihargai. Sebagai salah seorang yang membesar di persekitaran getah, saya akui ramai yang menyatakan penghargaan kepada insentif ini. Namun, pemberian insentif secara one-off ini masih mempunyai beberapa kekurangan yang dilihat tidak mencapai sasaran seperti yang dirancang.

Antara isu yang menjadi perbualan di peringkat bawahan adalah bilamana insentif ini hanya diraih oleh pemilik kebun namun tidak bagi mereka yang mengambil upah menoreh. Golongan yang mengambil upah menoreh ini terpaksa berkongsi pendapatan dengan pemilik kebun. Hal ini telah menyebabkan timbul rasa kurang senang kepada mereka ini memandangkan pendapatan mereka sudah sememangnya kecil. Jadi cadangan saya, kerajaan perlu memikirkan juga bentuk bantuan lain kepada golongan mereka yang mengambil upah menoreh ini seperti mewujudkan database bagi golongan ini agar apa-apa bentuk bantuan dapat terus disalurkan kepada golongan ini.

Selain daripada itu, kerjasama sesama negara pengeluar getah melalui Association of Natural Rubber Producing Countries (ANRPC) yang kebanyakan negara anggota adalah dalam kalangan negara ASEAN haruslah mencari suatu langkah signifikan bagi memastikan industri getah tidak terkubur memandangkan saingan dari getah jenis sintetik menjadi pilihan utama industri ketika ini.

Tuan Yang Dipertua,
Pembinaan Rubber City di Kedah adalah suatu langkah dinamik demi masa depan industri getah. Sasaran RM10 bilion pelaburan asing pada peringkat permulaan projek ini haruslah dijadikan realiti dan kerajaan seharusnya mengkaji pemberian insentif-insentif lain yang boleh menarik pelabur. Ini adalah penting memandangkan Thailand juga sedang giat membangunkan bandar getah mereka sendiri yang terletak di Songkhla yang tidak jauh dari sempadan negara. Sasaran pelaburan yang mereka letakkan juga adalah jauh lebih tinggi dari Rubber City di Kedah iaitu sebanyak USD10 bilion.


Melihatkan kadar pengeluaran dan stok simpanan hasil getah kita yang jauh lebih kecil berbanding Thailand, saya bimbang persaingan ini akhirnya tidak begitu berpihak kepada kita. Kita tidak mahu projek Rubber City ini menjadi sebuah projek gajah putih kerana kegagalan kita untuk bersaing pada peringkat permulaan ini. Benar, persaingan yang wujud ini adalah sesuatu yang sihat dan bersifat competition friendly melibatkan dua negara berjiran tetapi apa yang paling penting melalui Rubber City di Kedah ini adalah demi kelangsungan industri getah di negara ini selain memastikan survival pengusaha kebun serta ladang getah di negara ini. Jangan biarkan harapan mereka ini terkubur.

Selain daripada itu, saya menyambut baik kenyataan yang dibuat Lembaga Getah Malaysia (LGM) awal Februari lalu tentang kesediaan mereka untuk menggunakan getah sebagai bahan binaan jalan raya. Keputusan ini bakal sedikit sebanyak menjadikan Malaysia sebagai pendahulu dalam pembuatan jalan raya berasaskan getah dengan teknologi terkini dan jika berjaya mencapai standard yang diperakui antarabangsa, tidak mustahil kita mampu mencapai hasil yang menguntungkan pada masa hadapan. Saya berharap pihak Jabatan Kerja Raya (JKR) boleh bekerjasama erat dengan LGM bagi memastikan teknologi ini dapat digunakan sepenuhnya dalam kerja-kerja pembinaan dan baik pulih jalan raya di seluruh negara dalam masa terdekat ini. Pembinaan Rubber City adalah sangat sesuai dijadikan projek perintis dengan menggunakan 100% teknologi baru ini.


Elektrik dan Tenaga Hijau

Tuan Yang Dipertua,
Saban tahun, kerajaan menanggung sekitar RM150 juta dalam pemberian berbentuk subsidi kepada lebih sejuta pengguna elektrik yang bil bulanannya kurang dari RM20.  Terima kasih saya ucapkan kepada kerajaan di atas pemberian subsidi ini. Tetapi kalau boleh, kaji semula pemberian subsidi secara pukal ini dengan memindahkannya ke dalam bentuk rebat yang dinikmati rakyat ketika ini melalui ICPT atau Inbalance Cost Pass-Through yang dinikmati rakyat ketika ini. Pemindahan ini akan membolehkan rakyat menikmati rebat yang lebih tinggi. Bagi mereka yang berpendapatan rendah yang mempunyai keluarga yang kecil, bolehlah dikekalkan subsidi RM20 ini memandangkan penggunaan tenaga elektrik kepada golongan ini sememangnya rendah tetapi bagi mereka yang berpendapatan rendah yang mempunyai keluarga yang agak besar dan menggunakan tenaga elektrik yang lebih banyak, pemberian rebat yang lebih tinggi, sedikit sebanyak boleh mengurangkan kos bulanan mereka. Sudah tentu cara ini hanya boleh dilakukan jika TNB mempunyai database berkaitan jumlah pendapatan seseorang pengguna dan mekanisme pelaksanaan itu boleh diperhalusi pada masa hadapan.

Tuan Yang Dipertua,
Seri Paduka Baginda turut menitahkan tentang kepentingan perihal Pertumbuhan Hijau yang antara lain memberi penekanan kepada sumber penjanaan tenaga boleh baharu. Saya terpanggil untuk menyentuh tentang Kumpulan Wang Tenaga Boleh Baharu (KWTBB) yang mana dana yang dikumpul di dalam tabung ini dikutip dari pengguna TNB lalu diserahkan kepada SEDA atau Sustainable Energy Development Authority untuk diuruskan. Walaupun begitu, pengguna yang terlibat hanyalah mereka yang menggunakan elektrik dengan bil bulanan melebihi RM77 sebulan dengan penggunaan 300 kW.

Saya difahamkan, bagi pengguna yang membangunkan alatan bagi menjana tenaga boleh baharu untuk kegunaan sendiri, mereka ini boleh membuat tuntutan melalui KWTBB. Tetapi seperti yang kita ketahui alatan ini bukanlah sesuatu yang murah dan ada antaranya memakan kos beribu Ringgit. Justeru, saya melihatkan suatu kepincangan apabila semua pengguna yang mempunyai bil bulanan RM77 ke atas wajib membuat caruman di dalam tabung ini memandangkan ramai pengguna yang berpendapatan sederhana yang secara bulanannya mempunyai bil antara RM80 hingga RM100 dan dilihat tidak mampu untuk memasang alatan semahal ini turut terpaksa membuat caruman yang akhirnya hanya menguntungkan mereka yang berkemampuan memasang alatan ini sahaja.

Bukanlah saya tidak menyokong pelaksanaan caruman ini cumanya jika boleh dikaji semula had kena carum terhadap pengguna seperti contoh jumlah minimum yang wajib dikenakan caruman dinaikkan agar mereka yang kurang berkemampuan seperti golongan sederhana ini tidak perlu menanggungnya. Walaupun jumlah yang dikenakan hanya 1%, namun ianya dilihat tidak begitu molek dalam pelaksanaannya. Kalau boleh juga, penekanan terhadap penggunaan tenaga boleh baharu ini terutamanya dalam usaha menambah dana di bawah KWTBB ini ditekankan secara lebih terhadap syarikat-syarikat besar yang beroperasi di Malaysia.

Selain daripada itu, saya berharap kewujudan KWTBB ini akan menjadi pemangkin kepada pengurangan kebergantungan sumber penjanaan dari Penjana Kuasa Bebas (IPP). Bangunkan teknologi alternatif baru dalam penjanaan kuasa melalui dana di dalam KWTBB, tidak perlu lagi kita keluarkan apa-apa kontrak pembinaan IPP lagi selepas ini. TNB juga perlu meletakkan sasaran untuk mengurangkan kebergantungan mereka kepada IPP setiap tahun. Lagipun sumber boleh baharu kita tidak terhad. Kita ada laut, kita ada angin, kita juga ada bahan buangan sisa pepejal yang agak tinggi saban tahun. Ini semua boleh digunakan sebagai alternatif baru. Jalinkan kerjasama dengan agensi berkaitan seperti Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan bagi membangunkan teknologi-teknologi baru untuk penjanaan kuasa.

Tuan Yang Dipertua,
Pada tahun 2010, kita telah meminda Akta Jabatan Pengangkutan Jalan 1987 bagi membenarkan penggunaan kenderaan elektrik termasuklah motosikal. Syarikat pembuat motosikal negara, MODENAS juga telahpun mengeluarkan motosikal jenis elektrik ini yang ianya telah digunakan secara meluas oleh agensi kerajaan seperti Polis Diraja Malaysia (PDRM) dalam operasi rondaan di kawasan-kawasan perumahan dan kejiranan.

Namun begitu, teknologi terkini menyaksikan terdapatnya motosikal elektrik berkuasa sangat rendah iaitu dengan kelajuan maksimum 40km sejam yang kebanyakannya model motosikal elektrik ini dibuat di negara China. Motosikal elektrik ini juga telah digunakan secara meluas di negara Jepun. Saya mendapat makluman bahawa motosikal jenis ini tidak mendapat kelulusan dari pihak JPJ kerana tidak menepati spesifikasi yang ditetapkan untuk sesuatu motosikal elektrik. Untuk meletakkannya di bawah kategori basikal elektrik juga tidak boleh kerana kenderaan ini tidak perlu dikayuh bagi membenarkannya diletakkan di bawah kategori basikal elektrik.

Tetapi penggunaan motosikal elektrik berkuasa rendah ini dirasakan sangat efektif dan selamat digunakan di kawasan-kawasan kejiranan kecil serta dalam kawasan kampung kerana tidak dapat mencapai kelajuan yang tinggi. Pada masa yang sama, ianya juga bebas pencemaran baik bunyi mahupun udara selain harga jualannya yang tidak begitu mahal.

Justeru itu, saya ingin mencadangkan agar pihak JPJ menilai semula kenderaan jenis ini untuk dibenarkan penggunaannya walaupun bukan di jalan-jalan besar atau utama, tetapi terhad di kawasan-kawasan yang saya sebutkan tadi. Tentang soal keselamatan, soal insurans, itu boleh difikirkan. Melalui pendaftaran di JPJ dan mengenakan cukai jalan serendah RM1, maka pemilik motosikal elektrik ini bolehlah membeli insurans untuk kenderaan ini dan risiko tuntutan jika berlaku kemalangan dapat dikurangkan kerana mereka sudahpun memiliki insurans yang sah.

Saya melihat penggunaan motosikal elektrik ini adalah sesuatu yang positif memandangkan ianya adalah selamat dan sudah tentu perkara paling penting ianya adalah antara inisiatif penting bagi mengurangkan pencemaran.



Belia

Tuan Yang Dipertua,
Golongan belia tidak ketinggalan di dalam ucapan titah Seri Paduka Baginda. Seruan baginda agar pelaksanaan program terhadap golongan belia dipertingkatkan haruslah diberikan perhtian. Seperti yang kita ketahui, terdapat pengurangan dalam bajet yang diperuntukkan kepada Kementerian Belia dan Sukan. Justeru itu, saya ingin mendapatkan kepastian dari KBS tentang bagaimana dengan pengurangan peruntukan ini KBS dapat pastikan segala perancangan seperti yang direncana di bawah Dasar Belia Negara akan tetap berjalan seperti yang dirancang dan apakah pula perubahan-perubahan dinamik yang perlu diambil pihak KBS dalam penganjuran aktiviti serta program berkaitan belia sepanjang tahun ini terutamanya dalam proses melahirkan lebih ramai pemimpin pelapis dan belia berkualiti dapat dipastikan selari dan berjaya memenuhi hasrat dan saranan Seri Paduka Baginda ini.

Saya juga mendapat perkhabaran bahawasanya peruntukan kepada persatuan belia pada tahun ini akan turut dikurangkan. Dan jika benar ianya terpaksa dilakukan, sudah tentu hal ini akan merencatkan perjalanan serta perancangan sedia ada persatuan serta pertubuhan belia ini. Jadi saya berharap dan saya mohon jasa baik pihak kementerian agar menimbang semula perkara ini terutama sekali peruntukan bagi kerja-kerja pengurusan persatuan memandangkan persatuan belia sememangnya telah terbukti berjaya melahirkan ramai tokoh serta bakat kepimpinan negara.

Saya juga berharap Festival Belia Putrajaya yang diadakan bersempena dengan Hari Belia Negara setiap tahun seperti sebelum-sebelum ini dapat diteruskan lagi pada tahun ini. Walaupun mungkin tidak dapat diadakan secara besar-besaran dan berskala besar seperti sebelum ini, memadailah jika festival tersebut dapat dijalankan secara sederhana dengan lebih banyak pengisian program serta aktiviti berbentuk ilmiah, penyampaian maklumat ataupun sesi sembang santai yang menghubungkan pihak kerajaan, kementerian dan agensi berkaitan dengan belia-belia di peringkat akar umbi. Aktiviti-aktiviti lain seperti pameran kerjaya dan pendidikan yang sebelum ini turut dijalankan ketika festival ini haruslah dikekalkan kerana ia sememangnya memberi manfaat besar kepada golongan belia dan saya merasakan ianya bukanlah satu bentuk pembaziran kerana aktiviti-aktiviti seperti inilah yang dinanti dan ditunggu-tunggu oleh golongan ini.
Tuan Yang Dipertua,
Sukan ekstreme sememangnya mendapat tempat yang istimewa di dalam hati golongan belia bukan sahaja golongan belia di bandar malah mereka yang berada di luar bandar. Jika di bandar-bandar besar, kemudahan bagi sukan ini agak mudah didapati, baik disediakan oleh pihak kerajaan sendiri mahupun dari pihak swasta. Tetapi bagi kawasan luar bandar seperti di Sekijang, tiada langsung akses kemudahan bagi sukan jenis ini. Kalau boleh kita tidak mahu melihat sukan ekstreme ini sebagai suatu bentuk sukan riadah yang eksklusif kepada golongan belia di bandar. Berilah juga peluang kepada belia luar bandar untuk merasai kemudahan sama seperti yang dirasai mereka-mereka di bandar.

Justeru, saya ingin meminta jasa baik pihak KBS agar dibina sebuah gelanggang sukan ekstreme di kawasan Sekijang memandangkan terdapat minat yang tinggi dari golongan belia di kawasan ini dan kawasan berjiranan. Saya yakin pembinaan gelanggang ini dapat mengurangkan gejala tidak sihat sedia ada selain memberi keselesaan serta keselamatan yang lebih terjamin kepada peminat sukan ini untuk menjalankan aktiviti mereka.

Sekijang dan Segamat
Tuan Yang Dipertua,
Saya berharap pada tahun ini, daerah Segamat khasnya di kawasan Sekijang diberikan perhatian yang lebih berbanding sebelumnya oleh kerajaan dalam proses pembangunannya.

Untuk pengetahuan Dewan, daerah Segamat telah diangkat sebagai daerah pertanian negeri Johor. Dengan keluasan tanah yang luas dan tidak terhad, pemilihan Segamat sebagai daerah pertanian dilihat sangat tepat. Namun begitu, melihatkan perkembangan semasa, masih tidak banyak pembangunan serta kemudahan bagi aktiviti pertanian yang dijalankan oleh kerajaan persekutuan bagi menyokong usaha kerajaan negeri ini. Oleh yang demikian, saya berharap kerajaan persekutuan melalui Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani dapat mengadakan perbincangan dua hala dengan kerajaan negeri bagi membentuk suatu hala tuju dan pelan strategik termasuklah menghasilkan sebuah Pelan Induk atau blueprint bagi merealisasikan pembangunan Segamat sebagai daerah pertanian dalam kadar segera. Saya juga berharap, pihak kementerian serta agensi-agensi berkaitan bersedia untuk membenarkan penggunaan tanah milik mereka bagi tujuan ini jika dirasakan tanah-tanah tersebut sesuai untuk dijalankan aktiviti pertanian.

Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Perdana Menteri yang baru-baru ini telah mengesahkan bahawa projek landasan berkembar antara Gemas dan Johor Bharu akan diteruskan. Projek ini dijangka akan melalui kawasan Sekijang lebih kurang sepanjang 30 kilometer. Walaupun telah lama dirancang dan pengumuman Perdana Menteri baru-baru ini hanya mengesahkan statusnya, sehingga kini masih belum ada lagi reka bentuk landasan yang akan dibina dibentangkan kepada penduduk Sekijang. Memandangkan laluan ini dijangka akan melalui beberapa jalan raya dan kawasan kampong. Ramai yang menyatakan kebimbangan tentang aspek keselamatan serta kemungkinan berlakunya kesesakan jalan raya disebabkan pembinaannya kelak. Saya mengesyorkan agar diadakan suatu taklimat dengan kadar segera kepada penduduk Segamat agar mereka mendapat makluman awal berkaitan pelan akhir pembinaan landasan berkembar ini.

Tuan Yang Dipertua,
Terdapat sebuah projek perumahan awam yang terbengkalai di Taman Tunku Abdu Rahman dalam kawasan Sekijang yang mana pada awalnya jika siap ianya mampu memberi pilihan kepada lebih ramai penduduk terutamanya golongan muda untuk memiliki kediaman sendiri. Melalui perbincangan dengan Jabatan Perumahan Negara, dikhabarkan masih belum ada lagi halatuju baru mahupun lantikan kontraktor baru untuk menyambung pembinaan rumah tersebut. Memandangkan projek ini telah terbengkalai agak lama, saya berharap perkara ini dapat diatasi dalam kadar segera dan mendapat perhatian serius oleh pihak kerajaan kerana saya khuatir jika dibiarkan semakin lama, tapak projek tersebut akan dijadikan sarang bagi aktiviti tidak sihat.

Perkara terakhir yang saya mohon agar diberi perhatian oleh pihak kerajaan adalah untuk menaiktaraf kemudahan terminal pengangkutan awam Segamat yang semakin usang dimakan usia. Kerja pembaikian atap serta syiling perlu dijalankan dengan kadar segera bagi menghindarkan risiko keselamatan kepada pengguna. Selain daripada itu, terminal ini juga dilihat tidak mesra bagi pengguna orang kelainan upaya (OKU). Adalah suatu keperluan bagi membina sebuah lif untuk memudahkan kegunaan golongan ini. Saya jemput pihak berwajib untuk membuat lawatan ke terminal ini dan menilai sendiri keadaannya.
Penutup

Tuan Yang Dipertua,
Seri Paduka Baginda melalui titahnya dengan jelas mahukan negara baginda ini dibangun dan dimajukan sebaik mungkin. Saranan tuanku agar setiap aspek kehidupan rakyat diberi perhatian yang menyeluruh oleh kerajaan haruslah diberi perhatian serius ditambah harapan mencapai status negara maju pada tahun 2020 kini hanya tinggal kurang dari 5 tahun.

Justeru itu, kerajaan haruslah berusaha sebaik mungkin untuk memenuhi hasrat Seri Paduka Baginda ini. RMK-11 yang telah dibentangkan pada tahun lalu bakal menjadi titik tolak masa depan negara yang sudah tentu kejayaan yang akan diraih kelak bakal menguntungkan bukan sahaja rakyat buat masa ini malah generasi pada masa akan datang.

Sekian sahaja dari saya Tuan Yang Dipertua, saya Sekijang mohon menyokong.

Sekian, terima kasih.

No comments:

Post a Comment